Harri Lötjönen

Harri Lötjösen teatteripolku päättyi

Tunnettu keravalainen teatterimies Harri Lötjönen menehtyi 13.6.2022 Peijaksen sairaalassa vaikean sairauden uuvuttamana. Harri syntyi 20.8.1955 nuorimpana neljän lapsen perheeseen. Perhe muutti Joensuusta työn perässä Vantaan Rekolaan Harrin ollessa 11-vuotias. Vuodesta 1990 Harri asui ja vaikutti Keravalla.

Harrin elämän suurin intohimo oli näytteleminen. Myös vaari ja isä sitä harrastivat. Lapsena hän osallistui Joensuun Opiston nuorten teatteriryhmään. Vantaan Näyttämö -nimiseen harrastajateatteriin hän liittyi 15-vuotiaana.

Seitsemän vuotta hän työskenteli Keskusosuusliike Hankkijan sponsoroimassa Hakas-teatterissa. Myöhemmin hän esiintyi pienemmissä teatteriryhmissä ja mm. KOM-teatterissa.

Keravalla asuessaan hän esiintyi yhteensä noin 20 näytelmässä ja ohjasi niitä lähes saman verran. Oli Teatteriryhmä Fauni, Keravan Teatteri ja Vekarateatteri sekä joitain yhteistuotantoja. Yhtenä merkittävimmistä rooleistaan hän piti Keravan kartanolla vuonna 1996 esitettyä Rakas Lotta -näytelmää, jossa hän oli kersantti Asser Julkunen. Ohjauksista erityisen mieluinen oli Keravan Teatterin suosittu Vaimokulta ja armas anoppi.

Harri oli mukana perustamassa vuonna 1997 avattua Keravan Teatteritaloa ja toimi alussa teatteritaloyhdistyksen puheenjohtajana.

Vuonna 2007 Harri Lötjönen aloitti yhteistyön Tuusulassa käynnistyneen Mikä Mikä Teatterin kanssa. Siellä hän pääosin ohjasi. Teatteri kutsui hänet kunniajäsenekseen vuonna 2016. Suomen harrastajateatteriliiton kultaisen tunnustusmerkin hän sai 2010 ja Työväen Näyttämöiden Liiton hopeisen ansiomerkin 2008.

Harri osallistui kuntapolitiikkaan Keravan Vihreiden riveissä mm. yhdistyksen hallituksessa, liikuntalautakunnassa sekä useamman kauden Tuusulan käräjäoikeuden lautamiehenä ja maanmittaustoimitusten uskottuna miehenä.

Teattereiden lisäksi Harri esiintyi myös TV-näytelmissä ja lukuisissa TV-mainoksissa, joista viimeisin valmistui vuonna 2021. Viime aikoina hän oli käynnistelemässä eläkeläisten näytelmätoimintaa.

Lupsakka ja sosiaalinen Harri oli suuri luonnon ja eläinten ystävä sekä HIFK-fani. Hänellä oli laaja ystävä- ja kaveripiiri. Hänen lähipiiriinsä kuului aikuinen poika.

teksti: Veikko T. Valkonen
kuva: Mikko Ylämurto