OvaskaJoannaKevään vuosikokouksessa Keravan Vihreille valittiin uusi hallitus ja uusi puheenjohtaja. Väistynyt pj Joanna Ovaska kuvaa tunnelmiaan näin:

Kevät koittaa KerVillekin ja sitä myötä saatiin yhdistykseemme uusi hallitus ja puheenjohtaja, tervetuloa!

Astuin mukaan KerVin hallitustyöhön sivujalalla jo viime kuntavaalien yhteydessä, ja melko saman tien sain luottamustehtäväksi istahtaa puheenjohtajan pallille kaksi ja puoli vuotta sitten. Vastaanotto oli mitä sydämellisin, ja jo pidempään mukana hallituksessa toimineet Tuija ja Taina luotsasivat minua puheenjohtajahommissa todella kannustavasti eteenpäin.

Lisäpotkua ja -infoa sain myös Uudenmaan piirin hallitukselta, jossa olin verrattain aktiivisena varajäsenenä kaksi vuotta ja sain näkökulmaa myös muiden lähikuntien vihreään toimintaan.

Paikallisyhdistyksemme toiminnassa on näiden vuosien aikana toteutettu hyvin tiivistä ja organisoitua hallitustyötä verkossa ja kokouksissa, joita on muuten vietetty lähes poikkeuksetta teemukit kädessä meidän olohuoneessamme lasten kirmatessa pitkin poikin. Merkittävimpinä kohokohtina mainittakoon erittäin onnistunut KerVin 30-vuotisjuhla Lapilan kartanossa sekä erilaiset aktiviteetit niin kaupunkilaisille kuin jäsenistöllemme muun muassa laskiaisriehan ja teatterikäyntien muodossa. Lisäksi uudistimme yhdistyksen säännöt ja siirryimme yhden vuosikokouksen malliin.

Luonnollisesti matkalle on mahtunut paljon politiikkaa, muun muassa mahtavia puoluekokouksia (suosittelen!) sekä viime kevään Eurovaalit ja taannoiset eduskuntavaalit, joissa vihreille taisteltiin merkittävä voitto – kiitos jokaisen mukana olleen kampanjoijan, tukiryhmäläisen, kirittäjän ja apukäden ja tietenkin upean ehdokkaan, uuden puheenjohtajamme Eevan.

Yhdistyselämässä moni asia halajaa tällä vuosituhannella pöyhimistä ja uudelleen ajattelua. Keravalla kuten muissakin kaupungeissa kaivataan lisää innostuneita jäseniä ja tekijöitä politiikkaan. Keravan kahdeksan vihreää kaupunginvaltuutettuamme ovat olleet kiitettävän paljon mukana yhdistystyössä, ja suureksi ilokseni yhdistyksen ja valtuustoryhmän toiminta nivoutuvat mutkattomasti yhteen ja jäsenten välistä, uudistysmielistä keskustelua käydään runsaasti.

Tässä kohden olisi oivallinen hetki myös uusien jäsenien tulla tutustumaan vihreään ajatteluun ja paikallispolitiikkaan, sillä luvassa on jakso rauhallisempaa yhdistyseloa, ennen kuin seuraavat kuntavaalit käydään keväällä 2017. Jos et muuten tiennyt, Kerava on yksi Suomen vihreimmistä kunnista.

Valtuuston, kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä Keudan luottamustehtävien ohella olen edelleen mukana KerVin hallitustyössä. Toivotan samalla kaikki muutkin mukaan silloin tällöin kokouksiin ja FB-ryhmään suunnittelemaan ja ehdottelemaan, miten Kerava saadaan entistä aktiivisemmin vihreäksi paikaksi, jossa kaikilla on hyvä olla.