Vihreän valtuustoryhmän puheenvuoro Keravan 2015 tilinpäätöksestä,
pidetty kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.6.2016.
Puheenvuoron piti ryhmän puheenjohtaja Veikko T. Valkonen.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut kuulijat!

Vihreä valtuustoryhmä on tyytyväinen saavutettuun taloudelliseen tulokseen. Lähes 20 miljoonan euron vuosikate ja yli 7,5 miljoonan euron ylijäämä ovat kovia lukuja kuntakentässä. Tästä kesäisen vihreät kiitokset kaupungin ahkerille työntekijöille ja koko organisaatiolle!

Talous on siis kunnossa, mutta ovatko palvelut? Millä ja keiden kustannuksella näitä ylijäämäisiä tilinpäätöksiä tehdään? Tehdäänkö täällä oikeita asioita oikeaan aikaan?

Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa mainitaan varsinkin sosiaali- ja terveystoimen alueelta useita huolen aiheita. Esimerkiksi päihde- ja mielenterveyspalveluissa riittävää hoitoa ei ole tarjolla kaikille. Tilanne ei mitenkään hyvä.

Toivomme, että täällä terveys- ja sosiaalipalvelujen painopiste siirrettäisiin aikaisempaa vahvemmin ongelman tai vaivan alkuvaiheeseen. Kun silloin pureuduttaisiin asiaan riittävällä asiantuntemuksella, vältyttäisiin pitkiltä hoitoketjuilta ja kustannuksiltakin.

Toivomme myös, että Keravalla alettaisiin viimeistään nyt pohtia, mitä tuleva, ennemmin tai myöhemmin toteutuva sote-uudistus merkitsee Keravan palveluille.

Nuorisotoimessa on vireillä useita kehittämis- ja ennalta ehkäisevän työn hankkeita, joista jokainen on varmasti tarpeen ja tavoittelee hyvää. Siitä huolimatta Keravan työttömyysaste jatkaa kipuamistaan kohti koillista. Työttömiä on nyt yli 11 prosenttia, kolme kertaa enemmän kuin tämän vuosituhannen parhaina vuosina. Pitkäaikaistyöttömistämme alle 25-vuotiaita on yli puolet eli 400 nuorta ilman työtä. Tietysti ne kasvattavat toimeentulotuen menoja, mutta huomattavasti huolestuttavampaa on se, mitä näille nuorille ihmisille tapahtuu, mistä he löytävät elämänsä tarkoituksen ja uskon tulevaisuuteensa.

Tulevaan organisaatioomme ajatellun elinvoima- ja työllisyysjaoston pitäisi ensitöikseen aloittaa isot työllisyyttä edistävät talkoot.

Keinukallion portaat ovat synnyttäneet kovasti myönteistä kohinaa – hyvä niin. Mutta haluamme muistuttaa, että luvattu koko kaupungin liikuntapaikkasuunnitelma antaa edelleen odottaa itseään.

Hyvät kuulijat! En pidä jälkiviisastelusta, mutta ilmiötasolla sallittakoon. Keravan hyvä talous kestää tulevien isojen investointien ryöpyn. Vanha viisaus on, että silloin pitäisi rakentaa, kun halvalla saa. Tässä harkinnassa emme ole onnistuneet. Uimahallin peruskorjauksen valmistelua viivyteltiin aikanaan vuosi vuoden perään, kunnes tämä valtuusto otti ohjat ja teki tunnetun päätöksensä. Aikaa on kulunut ja nyt voimme kaikki kummastella, miksi varaamamme rahat eivät riitäkään. Rakennusalan suhdanteita ei ikävä kyllä säännellä edes Keravan kaupungin valtuustopäätöksellä.

Toivotan vihreän valtuustoryhmän puolesta teille ja meille kaikille virkistävää kesää, vaikkapa maauimalamme altaalla tai Nikuvikenin rannalla.